Als je aan deelauto’s doet, hou je niet van auto’s? Dan heb je architect Rijnhold Noorlag nog nooit gesproken. Zijn ogen glinsteren wanneer hij het heeft over de Volvo Amazone waar hij in de jaren ’80 van de vorige eeuw in rondreed. Toch was het de laatste auto die hij ooit kocht. Al zo’n 35 jaar is hij fervent deelauto gebruiker. “Het grootste voordeel is dat ik automatisch afweeg, welke vorm van vervoer is voor mij voor deze reis het meest efficiënt?”

Rijnhold komt regelmatig op bouwlocaties zoals Rossum, Leerdam en Buren. “Ik plan die bezoeken zoveel mogelijk op één dag,” vertelt hij, “en dus gebruik ik ook veel efficiënter mijn tijd.” En een deelauto scheelt gedoe. “Ik hoef niet na te denken over bijtellingen, privé kilometers, hoeveel ik op kan geven. Als ik een deelauto gebruik, kan ik de hele rekening daarvoor in één keer opgeven als kosten.”

GEEN AUTO BEZITTEN GEEFT VRIJHEID
Dat je niet beperkt bent tot een maximum van 19 cent per kilometer, maakt het financieel aantrekkelijker om ook zakelijk deelauto’s te gebruiken. Maar dat is niet de belangrijkste reden voor Rijnhold. “Ik heb keuzevrijheid,” legt hij uit. “Ik kom veel in binnensteden en kies nu makkelijker voor de trein. En als ik toch kies voor een auto, kan ik kiezen uit verschillende auto’s. Zonder zorgen om winterbanden of APK’s.” Rijnhold las onlangs een artikel over hoe drie jongeren een week lang hun autosleutels inleverden om deelauto’s te proberen. Twee van de drie waren naderhand om. “Dat zegt eigenlijk alles,” vertelt hij. “Jonge mensen moeten steeds meer nadenken over waar ze hun geld aan uitgeven. Wil ik wel zoveel betalen aan autobezit? En deelauto’s zijn nog gezonder ook.” Hij ziet dat ik hem niet begrijp. “Je pakt namelijk vaker de fiets.”

MyWheels Rivierenland
info@mywheelsrivierenland.nl
www.facebook.com/MyWheelsRivierenland