Het zou wel eens één van de oudste bedrijven in Culemborg kunnen zijn, maar als je de receptie binnenloopt zou je dat niet zeggen. Er hangt een moderne professionele sfeer. Maar zeker niet onvriendelijk. Nieuws komt voorbij op grote televisieschermen en er staat een opvallend banier met reclame voor een bezorgdienst van medische hulpmiddelen. Het is niet wat ik verwacht bij een ‘boekenpakhuis’.

tekst: Erwin Fisser

Maar ‘CB’, vroeger Centraal Boekhuis, is dan ook een flinke onderneming met ruim 100 miljoen euro jaarlijkse omzet, tussen de 800 en 900 medewerkers en pakweg 75000 vierkante meter bebouwde grond in bezit. En het kloppend hart van die enorme organisatie zit dus in Culemborg. Het kantoor van Fred Romijn bevindt zich in het distributiecentrum. Het kantoor van de logistiek manager kijkt niet uit op de natuur, maar hij heeft wel een schitterend uitzicht. De hele dag en een groot gedeelte van de nacht glijden blauwe en gele bakken en allerlei dozen voorbij over transportbanden. Vrijwel geheel geautomatiseerd op weg naar een klant of een nieuwe opslagplaats.

Fred past hier perfect. Als ik me bewonderend laat ontvallen hoe gaaf ik deze enorme logistieke ruimte vindt reageert hij volledig oprecht, “Ik ook nog hoor.” Hij is een grote, fors gebouwde man met pretoogjes en een aanstekelijk enthousiasme. Als hij over zijn werk praat doorweeft hij een enorme hoeveelheid weetjes van het bedrijf met anekdotes. CB is een onderdeel van zijn denken.

Na drie jaar heb je pech, dan blijf je tot je pensioen

Het geheim van de geleidelijkheid
CB is misschien wel de grootste werkgever van Culemborg. Iedereen kent wel iemand die er werkt of gewerkt heeft. Velen zijn er ooit begonnen met een bijbaantje om vervolgens nooit meer weg te gaan. “We zeggen hier altijd dat als je hier komt werken en je bent na drie jaar nog niet weg, dan ‘heb je pech’, want dan blijf je tot aan je pensioen,” lacht Fred. Zo veel medewerkers en zo veel historie, hoe blijf je dan innovatief? Het geheim lijkt hem te zitten in de geleidelijkheid. Continu kleine dingen aanpakken en niet ineens de grote stappen willen zetten. De taak van Fred, net als die van ieder logistiek manager, is voortdurend kijken naar hoe processen beter kunnen; sneller efficiënter en slimmer. Op die manier stap je over van het bestickeren van dozen naar het adresseren met een hotwax systeem. Beter voor het milieu en ondanks dat het maar iets goedkoper is, telt dat met 20 tot 30 duizend bestellingen per dag toch snel op. Een andere kleine innovatie. Fred staat even op om een medewerkster aan te wijzen, “Kijk, zij staat aan het einde van die band waar de producten aankomen. De mensen die daar staan vertelden ons dat die band best hoog was. Toen hebben we een klep ontwikkelt die naar beneden klapt als een doos arriveert, zodat ze er beter bij kunnen.” Scheelt tijd, fouten en ongemak. Het lijkt een kleine verandering, maar het zorgt voor grote winst.

Het is een bedrijf, geen walhalla
Maar ‘de mens’ is voor CB belangrijk. Veel mensen werken er al heel lang, Fred zelf al ruim dertig jaar, en toen was het werk nog heel anders. Bestellingen verzamelen met een stuk papier in plaats van een computerscherm bijvoorbeeld. De belangrijkste ontwikkeling blijft echter toch de internetverkopen, bijna 1/5e van alle bestellingen. “Die mensen die hier toen werkten,” vertelt Fred, “hadden toen een “winkelverkoop-baan”, om 17 uur was je klaar. Maar met die internetbestellingen werd dat eerst 19 en toen 21 uur. Nu kun je zelfs tot 23: 00 uur bestellen.” Dat heeft invloed op je gezinsleven, maar gelukkig weten ze bij CB het aantal nachtdiensten, waarbij je tot 2 uur  aan het werk bent te beperken tot eens in de vier weken. En het lukt CB dan ook om mensen gemotiveerd te houden. Er wordt tijd besteed om het verhaal goed uit te leggen, “Ik heb liever  zo’n gesprek dan dat ik tegen de helft van de mensen moet zeggen ‘jongens, we hebben nu geen werk meer.”. Maar dat risico zit er voor CB voorlopig ook zeker niet in. Het bedrijf blijft goed om zich heen kijken naar nieuwe ontwikkelingen en richt zich sinds 2012 ook op andere markten, naast Media (de boeken), ook Fashion (mode) en Healthcare (logistiek voor patiënten en zorginstellingen). Zo innoveert CB zich geleidelijk de toekomst in.