Hebben we wel stadspromotie nodig? Meer dan een miljoen urban jongeren bezoekt nu al elke maand Culemborg. Véél meer dan een miljoen zelfs. Alleen geven deze bezoekers niets uit en ze hebben er geen idee van dat ze iets bezoeken wat vanuit Culemborg komt. Welkom bij AXED.

door: Erwin Fisser

“AXED is een online lifestyle- en entertaimentplatform,” vertelt mede-eigenaar Hiroshi de Bruijn, “maar we noemen het ook wel een online magazine om het uit te leggen.” En uitleggen, dat is nog wel eens nodig. “Zelfs sommige van mijn eigen vrienden snappen het niet,” lacht zijn compagnon Hicham Chourak, “dan zeggen ze ‘blog, internet jajaja prima hoor’ en lopen door.” Of neem een term als urban. Dat gebruiken ze zelf nooit, alleen om aan adverteerders uit te leggen wie hun doelgroep is.

Van Ronnie Flex tot ‘pannenkoek frikandel speciaal’
Hiroshi is opgegroeid in Culemborg en op de middelbare school leerde hij Hicham kennen. Ze deelden een interesse voor hiphop. Iets waar ze later ook allebei over gingen bloggen. De muziek, maar ook de cultuur die daarbij hoort. In 2014 besloten ze hun blogs samen te voegen tot AXED.

AXED wordt vooral gemaakt door een vaste groep van zes vaste mensen, maar dat worden er binnenkort negen. “We zijn bewust bezig om ook jongere collega’s aan te trekken, “ vertelt Hicham “die zitten in dezelfde leefwereld als onze lezers en zien eerder wat de trends zijn.” Muziek is het niet het enige dat hun lezers bezig houdt. De onderwerpen van de artikelen gaan van rapper Ronnie Flex en kickbokser Murthel Groenhart tot aan de ‘pannenkoek frikandel speciaal’. Bij dat laatste onderwerp schieten ze beide in de lach, “Ja, iedereen houdt van frikandellen toch? En van pannenkoeken, dat onderwerp kan niet mis.”

Je moet daar zijn waar het gebeurt
Het kantoor van AXED is bescheiden. En dan nog zijn veel werkplekken meestal leeg. “We zijn bijna altijd buiten, onderweg.” legt Hicham uit: “je moet daar zijn waar het gebeurt en tegenwoordig is het ook niet meer nodig om fysiek bij elkaar te zitten Daar heb je internet en smartphones voor. Je kan bellen en Skypen. Er zit zelfs een redactielid in de Oekraïne. En je stukken maken doe je ook wanneer je dat uit komt.”

De jonge ondernemers weten heel goed wat hun bezoekers willen. Korte artikelen, afgewisseld met video’s. Veel stukken vinden ze door het doen van research, maar ze maken ook eigen producties. Interviews met artiesten bijvoorbeeld. De onderwerpen zijn breed, eigenlijk alles wat henzelf ook interesseert. En bij twijfel: proberen. Blijkt het niet aan te slaan, dan weten we dat en dan doen we het dus niet meer. Ze hebben plannen om AXED groter te maken dan online alleen. Feesten organiseren, of producten maken. De ontwikkelingen gaan snel en je moet je mee blijven ontwikkelen. Als jij het niet, dan doet een ander het.

Die hiphop, dat waait wel over
De cultuur waar AXED om draait wordt nog steeds niet helemaal serieus genomen. “Dat is allemaal hype zeggen ze dan,” Hicham gaat voorover zitten als hij erover vertelt, “maar hiphop is dan een hype die al meer dan 25 jaar duurt. En het wordt alleen maar groter.” En het negatieve label dat er aan kleeft, vinden ze daar nog wat van? Ze halen hun schouders op. “Dat zeiden ze vroeger over de Beatles ook.” vindt Hiroshi. Niet alleen muziek zelf, de hele urban jongerencultuur wordt onterecht als bedreigend ervaren. Veel van de ‘oude media’, de televisie en de kranten, spelen daar ook een rol in. Hicham: “Neem nou die jongen die bekend werd als de ‘treitervlogger’, die heeft geleerd. Die doet nu hartstikke veel echt positieve dingen. Maar daar hoor of lees je niks over.”

De burgemeester mag bellen
Die Culemborgse roots, voel je dat nog een beetje terug in hun site of sociale media? Daar moeten ze even over nadenken. Dat AXED in Culemborg zit is voornamelijk praktisch, ze wonen er allebei. Hicham en Hiroshi hebben geen plannen om de stad te verlaten. Ze zien dat andere jonge creatievelingen dat wel doen om zich te kunnen ontwikkelen. “Er zijn een aantal echt goede muzikanten en producers hier. Nog niet professioneel, maar je weet dat ze die stap gaan maken. Die gaan dan naar Amsterdam, Rotterdam of Utrecht, daar zijn meer mogelijkheden.” Die creativiteit behouden voor een stad als Culemborg is lastig “Ik zou zo ook niet weten hoe dat moet,” Zegt Hicham. Maar als de burgemeester er met ze over wil praten mag hij altijd even mailen.

AXED.nl